سیرت نویسی میں قاضی عبد الدائم کے اختیارات: ایک تحقیقی مطالعہ

QAZI ABDUL DAIM’S CHOICES IN SIRAH WRITING: AN EXPLORATORY STUDY

Authors

  • Rukhsana Tabassam PhD Scholar, Department of Islamic Studies, Bahauddin Zakariya University Multan, Punjab, Pakistan.
  • Dr Faridah Yousuf Associate Professor, Department of Islamic Studies, Bahauddin Zakariya University Multan, Punjab, Pakistan.

Keywords:

Prophet Muhammad (PBUH), Sirah, Qazi, Adbul Daim, History

Abstract

Prophet Muhammad (PBUH) has been mentioned in the Holy Quran as a role model for all mankind. Therefore, every aspect of his biography needed to be preserved. So, just as the Muslims collected the Holy Qur'an with full authenticity, in the same way, they also preserved the hadiths and biographies of the Holy Prophet (PBUH). This task of protecting the hadith and Sunan was done with great zeal. Still, when the stage of the Holy Prophet (PBUH) biography came to be written in historical and chronological order, the standard of caution could not be maintained. Here, we feel the difference between “Muhadiseen” and “Muarrikheen” in terms of the quality of literature. The effects of this difference can be seen in several places in Muslim literature. Some of such influences are found in the books of "Sirah” because the differences in narration have always influenced the ultimate opinion of every Sirah writer. Authentic, approved, weak, and fabricated narrations are found to be contrary and contradictory to each other. Therefore, differences are also found in the traditions related to the characteristics of Prophet Muhammad (PBUH) apart from his life at Makkah and Madinah. When any biographer sees the difference or diversity of these traditions, he is supposed to choose or prefer one of them through the application of particular logic or preference based on an unambiguous principle. The position has to be adopted by every biographer of the Holy Prophet (PBUH). Qazi Abdul Daim, the writer of the presidential award-winning book “Sayyed-ul-Waraa,” has adopted both approaches in his book. In this article, he has been taken into consideration in this regard.

References

القرآن،الاحزاب:21 Al­qu'rān, aI- aḥzāb:21

زین الدین عراقی، الفیۃ السیرۃ النبویۃ، دار المنہاج، بیروت، (1426ھ)، ص 29Zain al-Dīn ‘Iraqi, Alfīyah al-Sīrah an-Nabawiyyah, Dār al-Minḥāj, Bayrūt, 1426h, 29

عبدالدائم دائمؔ،قاضی،سید الورٰی، علم و عرفان پبلشرز،لاہور،2012ء،ج3، ص146 ‘Abdul Daim, Qāżī,Syēd ul Wara, ‘Ilim­o­ ‘Irfān Pūblīsher, Lāḥore,2012,3/146

ابن ھشام، عبدالملک(م۔213ھ)، السیرۃ النبویۃ، شرکۃ مکتبۃ و مطبعۃ البابی، مصر، 1375ھ، ج1، ص: 109

Ibn Hishām, ‘Abd al-Malik, As- Sīrah an-Nabawiyyah, Shirkah Maktabah wa Maṭba̔tah, Miṣr,1375h,1/109

ابن سعد، ابوعبداللہ محمد(م۔230ھ)، کتاب الطبقات الکبریٰ، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 1410ھ، ج1، ص: 74

Ibn Sa‘d, Abū ‘Abd Allāh Muḥammad, Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kubīr, Dār al-‘Ilimīah, Bayrūt,1410h,1/74

السہیلی، ابوالقاسم عبدالرحمن بن عبداللہ(م۔581ھ)، الروض الانف، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1421ھ، ج2، ص: 90

Al-Suhaylī, Abū al-Qȃsim Abdurrahmȃn Ibn ‘Abd Allāh, Al-Rawḍ-Unuf, Dar al-Iḥya' al-turāth al-‘Arabī, Bayrūt,1421h,2/90

عبدالدائم،سید الورٰی، ج 1، ص 48، 49 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/48,49

ابن ھشام، السیرۃ النبویۃ ، ج1، ص: 137 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/137

ابن ھشام، السیرۃ النبویۃ ، ج1، ص: 155 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/155

شبلی، نعمانی، سیرت النبی، الفیصل ناشران،لاہور،2005ء، ج1، ص: 126 Shiblī, Nu,ꜥmānī, Sīrah an-Nabai, Al-Faisāl Nashirān, Lāḥore, 2005,1/126

عبدالدائم،سید الورٰی ، ج1، ص: 128 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/128

ابن ھشام، السیرۃ النبویۃ، ج1، 164 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/164

ابن سعد،کتاب الطبقات الکبریٰ، ج1، ص: 90 Ibn Sa‘d, Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kubīr,1/90

ابو نعیم، احمد بن عبداللہ الاصبھانی(م۔430ھ)، دلائل النبوۃ، دارالنفائس، بیروت، 1406ھ، رقم: 97، ص: 159

Abū-Nuʿaim, Aḥmad Ibn-ʿAbdallāh al-Iṣbahānī, Dalā'il al-Nubūwwah, Dār Al-Nafā'is, Bayrūt,1406h,97,159

الفالوذۃ، ابو ابراہیم محمد الیاس، الموسوعۃ فی صحیح السیرۃ النبویۃ، مطابع الصفا، مکۃ، 1423ھ، ص: 140

Al-Fālūdhawah, Abū Aibrāhīm Muḥammad Alayās, al-Muausuauꜥah fī Ṣaḥīḥ Al-Sīrah Al- Nabūwwah, Al-Ṣafā, Makah,1423h,140

الساعاتی، احمد عبدالرحمن البنا، الفتح الربانی لترتیب مسند الامام احمد بن حنبل ، دار احیاء التراث ، بیروت، س ن، ج20، ص: 195

Al-Sāꜥatī, Aḥmad Abdurrahmȃn al-bannā, Al-Fatiḥ Al-Rabbāni li-tartīb musnad Aḥmad ibn Ḥanbal, Dar al-Iḥya' al-turāth, Bayrūt,20/195

الذھبی، ابو عبداللہ شمس الدین(م۔748ھ)، سیر اعلام النبلاء، مؤسسۃ الرسالۃ، 1405ھ، ج1، ص: 53

Adh-Dhahabī, Abū ʿAbdallāh Shams al-Dīn, Sīr Al-Aꜥlām Al-Nublā', Maw'sasah Al-Risāla'ah,1405h,1/53

مہدی، رزق اللہ، سیرت نبوی،دارالعلم،ممبئی،2012ء ج1، ص: 177 Mahdi, Rizq-Ullāh, Sīrah an-Nabai, Dar al-ꜥlīm, Mumb'ai,2012,1/177

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص:121 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/121

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص:121 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/121

ابونعیم،دلائل النبوۃ، ص: 159 Abū-Nuʿaim, Dalā'il al-Nubūwwah, 159

مسلم، بن الحجاج القشیری(م۔261ھ)، الصحیح مسلم، دار احیاء التراث العربی، بیروت، س ن، رقم الحدیث: 261

Muslim, Bin Al-Ḥijjāj Al-Qashairī, Al-Ṣaḥīḥ Muslim, Dar al-Iḥya' al-turāth al-‘Arabī, Bayrūt,Hadith:261

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص 120 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/120

القسطلانی، احمد بن محمد(م۔923ھ)، المواھب اللدنیۃ، المکتبۃ التوفیقیۃ، القاھرہ، مصر، س ن، ج1، ص: 41

Al-Qasṭallānī, Aḥmad bin Muḥammad, Al-Muwāhib Al-Ladunniyyah, Al-Maktabah Al-Tuwfīqiyyah, Al-Qāhirah, Miṣar, 1/41

السیوطی، جلا ل الدین عبدالرحمن (م۔911ھ)، الخصائص الکبریٰ، دارالکتب العلمیۃ، بیروت،س ن، ج1، ص: 7

Al-suyuṭī, Jalāl Al-Dīn Abdurrahmȃn, Al-Khaṣā'iṣ Al-Kubra, Dār al-‘Ilimīah, Bayrūt, 1/7

ابن اسحاق، محمد بن یسار(م۔151ھ)، سیرۃ ابن اسحاق، دارالفکر، بیروت، 1398ھ، ص: 120

Ibn ᾽Isḥāq Muḥammad Bin Yasār, Sīrah Ibn ᾽Isḥāq, Dar Al-Fikar, Bayrūt,1398h, 120

السہیلی،الروض الانف، ج2، ص: 250 Al-Suhaylī, Al-Rawḍ-Unuf ,2/250

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص: 222 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/222

بعض محدثین نے اس روایت کو کلبی کے حوالے سے نقل کیا ہے جیسا کہ علامہ بدرالدین عینیؒ نے شرح أبی داؤد میں ذکر کیا ہے۔(العینی، ابومحمد بدرالدین(م۔855ھ)، شرح سنن ابی داؤد، مکتبۃ الرشد، الریاض، 1420ھ، ج3، ص: 360) لیکن اکثر محدثین نے یہ روایت ان الفاظ کے ساتھ پسند نہیں کی بلکہ بعض نے اس کو موضوع کہا ہے۔

Some hadith scholars have transmitted this narration with reference to Kulabi, as mentioned by Allama Badr al-Din Ayni in his commentary on Sunan Abi Dawood. (Al-Ayni, Abu Muhammad Badr al-Din (d. 855 AH), Sharh Sunan Abi Dawood, Maktabat al-Rushd, Riyadh, 1420 AH, Vol. 3, p. 360). However, most hadith scholars have not preferred this narration with those words; rather, some have called it fabricated.

عبدالدائم،سید الورٰی، ج 1، ص :159 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/159

ابن حجر، احمدا بن علی العسقلانی، فتح الباری، دارالمعرفۃ، 1379ھ، ج١ ،ص:9، وقال: رواه ابو نعيم في الدلائل باسناد حسن عن علقمہ بن قيس

Ibn Ḥajar, Aḥmad Ibn-ꜥAlī Al-᾽Asqalānī, Fateḥ Al-Bārī, Dar Al-Ma'aarifah,1379h,1/9

البخاری،محمد بن اسماعیل(م۔256ھ)الصحیح البخاری،دارطوق النجاۃ،مصر،1422ھ، رقم الحدیث: 4953

Al-Bukhārī, Muḥammad Bin Ismā'īl, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī, Dar-Ṭawq al-Najjā'ah,Miṣar,Hadith:4953

البخاری،الصحیح البخاری، رقم الحدیث: 6990 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī, Hadith:6990

مالک، ابن انس المدنی(م۔179ھ)، الموطأ، مؤسسۃ زاید بن سلطان ال نھیان، ابو ظبی، 1425ھ، رقم الحدیث: 3514

Mālik, Ibn Anas Al-Madnī, Al-Muwṭ'ṭa᾽, Maw'sasah Zā'ayd Bin Sulṭān Al-Niḥiyyān, Abu-Ẓabbī, 1425h, Hadith:3514

النووی، ابوزکریا یحیی بن شرف(م۔676ھ)، شرح صحیح مسلم، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1392ھ، ج15، ص: 21

Al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā ibn Sharaf, Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim, Dar al-Iḥya' al-turāth al-‘Arabī, Bayrūt, 1392h,15/21

غالبا قاضی عبد الدائم نے یہ مؤقف امام سہیلی سے اخذ کیا ہے۔دیکھیے: الروض الانف، ج1، ص 403

Most probably, Qazi Abdul Da'im derived this position from Imam Sahli. See: Al-Rawd al-Anif, Vol. 1, p. 403.

ابن ھشام،السیرۃ النبویۃ ، ج1، ص: 236 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/236

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص: 233 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/233

ابن ھشام،السیرۃ النبویۃ ، ج1، ص: 238 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/238

حمیداللہ، محمد، محمد رسول اللہ، بیکن بکس، اردو بازار، لاہور، 2013ء، ص: 37 Ḥamīdullāh, Muḥammad, Muḥammad Rasulullāh, Baikan Books Urdō Bāzār, Lāhore,2013,37

السہیلی، الروض الانف، ج2، ص: 158 Al-Suhaylī, Al-Rawḍ-Unuf, 2/158

ابن اسحاق، سیرۃ ابن اسحاق، ص: 237 Ibn ᾽Isḥāq, Sīrah Ibn ᾽Isḥāq,237

ابن اسحاق، سیرۃ ابن اسحاق، ص: 238 Ibn ᾽Isḥāq, Sīrah Ibn ᾽Isḥāq,238

ابن حجر، فتح الباری، ج7، ص: 195 Ibn Ḥajar, Fateḥ Al-Bārī,7/195

ابن کثیر، اسماعیل بن عمر(م۔774ھ)، البدایۃ والنھایۃ، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1408ھ، ج3، ص: 154

Ibn Kathīr, Ismā‘īl ibn ‘Umar, Al-Bidāya wan Nihāya, Dar al-Iḥya' al-turāth al-‘Arabī, Bayrūt,1408h,3/154

ابوداؤد، سلیمان ابن الاشعث(م۔275ھ)، سنن ابی داؤد، المکتبۃ العصریۃ، بیروت، س ن، رقم الحدیث: 3214

Abū Dāwūd,Sulaymān Ibn al-Ash‘ath,Sunan Abī Dāwūd, Al-Maktabah Al-ꜥAṣriyyah, Bayrūt,Hadith:3214

ابن ابی شیبۃ، ابوبکر عبداللہ(م۔235ھ)، مصنف ابن ابی شیبۃ، مکتبۃ الرشد، ریاض، 1409ھ، رقم الحدیث: 34158

Ibn Abī Shaybah, Abū Bakr ʿAbd Allāh, Muṣannaf Ibn Abī Shaybah, Maktabah Al-Rusid,Riyyāḍ, 1409h,Hadith:34158

مسلم،الصحیح مسلم، رقم الحدیث: 362 Muslim, Al-Ṣaḥīḥ Muslim,Hadith:362

عبدالدائم،سیدالورٰی،ج 1،ص ، 256,257 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/256,257

عبدالدائم،سیدالورٰی،ج 1،ص ،258 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/258

عبدالدائم،سیدالورٰی،ج 1،ص ،258 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/258

ابن ھشام،السیرۃ النبویۃ، ج1، ص: 494 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/494

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث: 3906 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:3906

عبدالدائم،سید الورٰی، ج 1، ص ، 319 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/319

القرآن،البقرہ:142،143،144 Al­qu'rān, aI-baqrah:142,143,144

النسائی، ابو عبدالرحمن احمدا بن شعیب(م۔303ھ)، السنن النسائی، مکتب المطبوعات الاسلامیۃ، حلب، 1406ھ، رقم الحدیث: 742

Al-Nasāʾī, Abū ʿAbd al-Raḥmān Aḥmad ibn Shuʿayb, Sunan al-Nasāʾī, Maktab Al-Maṭbuawꜥāt Al-᾿Islāmiyyah, Ḥalab,1406h,Hadith:742

البخاری،الصحیح البخاری، رقم الحدیث: 4486 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:4486

مسلم،الصحیح مسلم، رقم الحدیث: 525 Muslim, Al-Ṣaḥīḥ Muslim,Hadith:525

ابن سعد،کتاب الطبقات الکبریٰ، ج1،ص:186 Ibn Sa‘d, Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kubīr,1/186

النسائی،السنن النسائی، رقم الحدیث: 742 Al-Nasāʾī, Sunan al-Nasāʾī, Hadith:742

البخاری،الصحیح البخاری، رقم الحدیث: 4486 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:4486

مسلم،الصحیح مسلم، رقم الحدیث: 525 Muslim, Al-Ṣaḥīḥ Muslim,Hadith:525

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص:355 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/355

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1، ص: 356 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/356

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1،ص:357 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/357

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1،ص:357 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/357

عبدالدائم،سید الورٰی، ج1،ص: 357 ، 358 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/357,358

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث: 4486 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:4486

عبدالدائم،سید الورٰی، ج 1، ص ،358 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/358

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث: 462 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:462

عبدالدائم،سید الورٰی ، ج2، ص: 149 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/149

عبدالدائم،سید الورٰی ، ج2، ص: 149 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/149

ابن عبدالبر، ابو عمر یوسف(م۔463ھ)، الاستیعاب فی معرفۃ الاصحاب، دارالجیل، بیروت، 1412ھ، ج4، ص: 1731

Ibn ʿAbd al-Barr, Abū ʿUmar Yūsuf, Al-Isti'ab fi ma'rifat Al-aṣhab‎, Dar Al-Jayil, Bayrūt,1412h,4/1731

ابن حجر، احمد ابن علی العسقلانی، الاصابۃ فی تمییز الصحابۃ، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 1415ھ، ج7، ص: 272

Ibn Ḥajar, Aḥmad Ibn-ꜥAlī Al-᾽Asqalānī, Al-Iṣābah fī Tamyīz al-Ṣahābah, Dar Al-kutub Al-ꜥIliyyah, Bayrūt,1415h, 7/272

عبدالدائم،سید الورٰی، ج2، ص 162 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/162

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث:4419 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:4419

الساعاتی، الفتح الربانی لترتیب مسند الامام احمد بن حنبل ، رقم الحدیث: 5984 Al-Sāꜥatī, Al-Fatiḥ Al-Rabbāni li-tartīb musnad Aḥmad ibn Ḥanbal, Hadith:5984

عبدالدائم،سید الورٰی، ج 2، ص 340،341 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/340,341

مسلم،الصحیح مسلم، رقم الحدیث: 268 Muslim, Al-Ṣaḥīḥ Muslim,Hadith:268

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث: 1555 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:1555

ابن حجر، فتح الباری، ج6، ص: 487 Ibn Ḥajar, Fateḥ Al-Bārī,6/487

النووی، شرح صحیح مسلم، ج2، ص: 228 Al-Nawawī, Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim,2/228

عبدالدائم،سیدالورٰی، ج2، ص:390 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/390

عبدالدائم،سیدالورٰی، ج2، ص:390 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/390

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث: 681 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:681

مسلم،الصحیح مسلم، رقم الحدیث: 98 Muslim, Al-Ṣaḥīḥ Muslim,Hadith:98

الساعاتی، الفتح الربانی لترتیب مسند الامام احمد بن حنبل ، رقم الحدیث: 13028 Al-Sāꜥatī, Al-Fatiḥ Al-Rabbāni li-tartīb musnad Aḥmad ibn Ḥanbal, Hadith:13028

السہیلی،الروض الانف، ج7، ص: 577 Al-Suhaylī, Al-Rawḍ-Unuf ,7/577

عبدالدائم،سید الورٰی، ج2، ص: 479 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/479

الواقدی،ابوعبداللہ محمد ابن عمر (م۔207ھ)،مغازی الواقدی، دارالاعلمی،بیروت،1409ھ،، ج1، ص: 7

Al-Wāqidi, Abū ʿAbd Allāh Muḥammad ibn ʿUmar,Maghāzī Al-Wāqidi, Dar Al-ꜥIlmī, Bayrūt,1409h,1/7

ابن اسحاق،سیرۃ ابن اسحاق، ص: 131 Ibn ᾽Isḥāq, Sīrah Ibn ᾽Isḥāq,131

البخاری،الصحیح بخاری، رقم الحدیث: 1387 Al-Bukhārī, Al-Ṣaḥīḥ AL-Bukhārī,Hadith:1387

ابن جریر، ابوجعفر محمد الطبری(م۔310ھ)، تاریخ الطبری، دارالتراث، بیروت، 1387ھ، ج3، ص: 200

Ibn Jarīr, Abū Jaʿfar Muḥammad al-Ṭabarī, Tāraikh Al-Ṭabarī, Dar al-turāth, Bayrūt, 1387h, 3/200

ابن کثیر،البدایۃ والنہایۃ، ج5، ص: 275 Ibn Kathīr, Al-Bidāya wan Nihāya, 5/275

ابن سعد،کتاب الطبقات الکبریٰ، ج2، ص: 208 Ibn Sa‘d, Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kubīr,2/208

عبدالدائم،سید الورٰی، ج2، ص: 486 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/386

الحاکم، ابوعبداللہ محمد النیشاپوری(م۔405ھ)، المستدرک علی الصحیحین، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 1411ھ، رقم الحدیث: 5484

Al-Ḥākim, Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Al-Naishāpawrī, Al-Mustadrak 'ala Al-Sahihayn, Dar Al-kutub Al-ꜥIliyyah, Bayrūt,1411h, Hadith:5484

ابن سیدالناس، محمد بن محمد(م۔734ھ)، عیون الاثر، دارالقلم، بیروت، 1414ھ، ج1، ص: 48

Ibn Sayyid al-Nās, Muḥammad bin Muḥammad, 'Uyun Al-Athar, Dar Al-Qalam, Bayrūt, 1414h, 1/48

البغوی، ابومحمد الحسین بن مسعود(م۔516ھ)، شرح السنۃ للبغوی، المکتب الاسلامی، دمشق، 1403ھ، ج13، ص: 267

Al-Baghawī, Abū Muḥammad al-Ḥusayn bin Masʻūd, Sharḥ al-Sunnah Al-Baghawī, Al-Maktab Al-᾽Islāmī, Dimašq, 1403h, 13/267

عبدالدائم،سید الورٰی،ج3، ص:36 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/36

القسطلانی،المواھب اللدنیہ، ج2، ص: 76 Al-Qasṭallānī, Al-Muwāhib Al-Ladunniyyah, 2/76

عبدالدائم،سید الورٰی،ج3، ص77 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/77

ابن ھشام،السیرۃ النبویۃ ، ج1، ص: 182 Ibn Hishām, As- Sīrah an-Nabawiyyah, 1/182

الترمذی، محمد بن عیسی(م۔279ھ)، الشمائل المحمدیۃ، دار احیاء التراث العربی، بیروت، س ن، رقم الحدیث: 16، ص:29

Al-Tirmidhī, Muḥammad ibn ʿĪsā, Al-Shamāʾil Al-Muḥammadiyya, Dar al-Iḥya' al-turāth al-‘Arabī, Bayrūt, Hadith:16,p:29

الترمذی، الشمائل المحمدیۃ ، رقم الحدیث: 22، ص: 32 Al-Tirmidhī, Al-Shamāʾil Al-Muḥammadiyya,Hadith:22,p:32

عبدالدائم،سیدالورٰی، ج3، ص: 89 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/89

عبدالدائم،سیدالورٰی، ج3، ص88، 89 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/88,89

الفاسی، ابوالطیب محمد بن احمد(م۔832ھ)، شفاء الغرام بأخیار البلد الحرام، دارالکتب العلمیۃ، 1421ھ، ج1، ص: 335

Al-Fāsī, Muḥammad bin Aḥmad, Shifā’ Al-gharām Bi-akhbār Al-Balad Al-Ḥarām, Dar Al-kutub Al-ꜥIliyyah, Bayrūt, 1421h, 1/335

ملتقی أھل الحدیث، أرشیف ملتقی أھل الحدیث-1، مکتبۃ مدرسۃ الفقاھۃ، المحرم 1432ھ، ج48، ص: 309

Multaqa Ahl Al-Ḥadith, Arshiyyif Multaqa Ahl Al-Ḥadith-1, Maktabah Madrasah Al-Fiqāhah, Al-Muḥram, 1432h,48/309

عبدالدائم،سید الوری،ج3، ص258 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/258

الواقدی،مغازی الواقدی، ج1، ص: 69 Al-Wāqidi,Maghāzī Al-Wāqidi,1/69

عمرالواقدیؒ کے بیان کے مطابق ولید بن عتبہ کے مقابلے میں حضرت علیؓ ، عتبہ بن ربیعہ کے مقابلے میں حضرت حمزہؓ اور شیبۃ بن ربیعہ کے مقابلے میں عبیدۃ بن الحارثؓ نکلے۔ (الواقدی،مغازی الواقدی، ج1، ص: 69) ابن حزم الظاھریؒ نے جوامع السیرۃ میں جو ترتیب ذکر کی ہے ، اس کے مطابق عتبۃ کے مقابلے میں عبیدۃ بن الحارثؓ اور شیبۃ بن ربیعہ کے مقابلے میں حمزہؓ اور ولید بن عتبۃ کے مقابلے میں حضرت علیؓ نکلے تھے۔(ابن حزم، ابومحمد علی بن احمد القرطبی الظاھری(م۔456ھ)، جوامع السیرۃ النبویۃ، دارالکتب العلمیۃ، بیروت،س ن، ص: 86) علامہ سہیلیؒ نے جو ترتیب نقل کی ہے اس کے مطابق عبیدۃ بن الحارثؓ نے عتبۃ بن ربیعہ کا مقابلہ کیا ، حمزہؓ نے شیبۃ بن ربیعہ کا مقابلہ کیا اور علیؓ ولید بن عتبہ کے مقابلے میں آئے۔ (السہیلی،الروض الانف، ج5، ص: 82) علامہ برھان الدین حلبیؒ نے بھی یہی ترتیب ذکر کی ہے۔(حلبی، ابوالفرج برھان الدین(1044ھ)، السیرۃ الحلبیۃ، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 1427ھ، ج2، ص: 219)

Umar al-Waqidi, Walid bin 'Utba was pitted against Hazrat Ali (RA), 'Atba bin Rabi'ah against Hazrat Hamza (RA), and Shaybah bin Rabi'ah against 'Ubaidah bin al-Harith (RA). (Al-Waqidi, Maghazi al-Waqidi, Vol. 1, p. 69). Ibn Hazm al-Zahiri arranged it differently in Al-Jawami' al-Sirah, stating that 'Ubaidah bin al-Harith (RA) was against 'Atba, Hazrat Hamza (RA) against Shaybah, and Hazrat Ali (RA) against Walid bin 'Utba (Ibn Hazm, Abu Muhammad Ali bin Ahmad al-Qurtubi al-Zahiri, Jawami' al-Sirah al-Nabawiyyah, Dar al-Kutub al-Ilmiyah, Beirut, n.d., p. 86). Allama Sahli arranged it such that 'Ubaidah bin al-Harith (RA) faced 'Atba bin Rabi'ah, Hazrat Hamza (RA) faced Shaybah bin Rabi'ah, and Hazrat Ali (RA) faced Walid bin 'Utba (Al-Sahli, Al-Rawd al-Anif, Vol. 5, p. 82). Allama Burhan al-Din Halabi also recorded the same order (Halabi, Abu al-Faraj Burhan al-Din, Al-Sirah al-Halabiyyah, Dar al-Kutub al-Ilmiyah, Beirut, 1427 AH, Vol. 2, p. 219).

عبدالدائم،سید الورٰی، ج 1، ص: 411 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,1/411

الواقدی،مغازی الواقدی، ج2، ص:520 Al-Wāqidi,Maghāzī Al-Wāqidi,2/520

عبدالدائم،سید الورٰی، ج2، ص: 148 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,2/148

ابن سعد،کتاب الطبقات الکبریٰ، ج8، ص: 102 Ibn Sa‘d, Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kubīr,8/102

ابن سعد،کتاب الطبقات الکبریٰ، ج8، ص: 103 Ibn Sa‘d, Kitāb al-Ṭabaqāt al-Kubīr,8/103

النووی، شرح صحیح مسلم، ج2، ص: 209 Al-Nawawī, Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim,2/209

کشمیری، محمد انور شاہ(م۔1353ھ)، العرف الشذی شرح سنن الترمذی، دارالتراث العربی، بیروت، 1425ھ، ج4، ص: 260

Kashmirī, Muḥammad Anwar Shah, Al-ꜥArf al-Shazī sharḥ Sunan Al-Tirmidhī, Dar al-turāth al-‘Arabī, Bayrūt,1425h, 4/260

عبدالدائم،سید الورٰی،ج3، ص:254 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/254

عبدالدائم،سید الورٰی،ج3،ص:255 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/255

عبدالدائم،سید الورٰی،ج3،ص: 256 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/256

عبدالدائم،سید الورٰی،ج3،ص:259 ‘Abdul Daim,Syēd ul Wara,3/259

02 Urdu Final PAKISTAN ISLAMICUS April June 2024 Vol 04 Issue 02 Citation Page

Downloads

Published

02-04-2024

How to Cite

Rukhsana Tabassam, & Dr Faridah Yousuf. (2024). سیرت نویسی میں قاضی عبد الدائم کے اختیارات: ایک تحقیقی مطالعہ: QAZI ABDUL DAIM’S CHOICES IN SIRAH WRITING: AN EXPLORATORY STUDY. PAKISTAN ISLAMICUS (An International Journal of Islamic & Social Sciences), 4(02), 13–38. Retrieved from https://pakistanislamicus.com/index.php/home/article/view/121