قصاص ودیت کے احکام کا تطبیقی وترجیحی مطالعہ تفسیر النکت کی روشنی میں

ANALYSIS OF QASĀS AND DIYYAT IN THE LIGHT OF TAFSEER AL-NUKAT

Authors

  • Abdul Basit PhD scholar, Department of Islamic Studies, Lahore Garrison University, Lahore.
  • Dr Muhammad Waris Ali Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Lahore Garrison University, Lahore.

Keywords:

Tafseer al-Nukat, Abu al- Ḥassan bin Muḥammad al-Māwardī, Qasās, Diyyat

Abstract

Tafseer al-Nukat has been written by Abu al-Ḥassan bin Muḥammad al-Māwardī. This is written in the context of fiqh. This article aims at the discussion about the Qasās and Diyyat and their philosophy and implications. The study is analytical and descriptive. Examples from the book of al-Māwardī have been taken and discussed. Al-Māwardī has given preference to some of the jurisprudential matters with arguments. Qurān and the sunnah of the holy prophet have been used as main sources to make it more authentic and reasonable. Moreover, the opinions of old and contemporary jurists have been also analyzed and discussed about the matter under discussion. It can be concluded that al-Mawardī has discussed and presented the viewpoint of the some of mufassreen of his era.

References

ابوبکراحمدبن ثابت بن احمدالخطیب البغدادی، تا ریخ بغدا د،تحقیق، الدکتور بشارعواد،) دارالمغرب الاسلامی، بیروت، ۲۰۰۲) ۱۳/۸۷۳

Abū Bakar Aḥmad bin Thābit bin Aḥmad-āl-khatib Baghdādī,Tārīkh e Baghdād, Research:Dr Bishār Aʿwād-(Dār ul Maghrab āl islāmī,Berūit),13/873

عبدالکریم ابن منصور التیمی السمعانی ، الا نساب ،(مجلس دارالمعارف العثمانیہ ، حیدرآباد، س، ن ) ۱۲/۲۰

Aʿbdul Karīm bin ManṢoor āl-Tamīmī, āl-Sam’ānī, āl-Ansāb, (majlis Dār āl Māraf al Uʿsmānia, Ḥaīderābād، N Y),12/20

منھج الماوردی،مقالہ الدکتورابرارمحمداشراف ،الدکتورعبدالوہاب فائز،جامعہ ام القریٰ ،(سن،ن)

Manhaj ul Māwardī, Maqāla Doctor Abrār Muhammad Ashrāf, Doctor Aʿbdul Wahāb Fāiz, Jāmiʿa-Um Ul-Qurā, (N Y)

ابو جعفرطبری،جامع البیان ، ۲/۱۰۲ Jāme-Al- Bayān,2/102 Abū Jaʿfar Ṭabrī,

۔ ما وردی،ابی الحسن ، الحاوی الکبیر، کتاب القتل )مکتبہ رشید،ریاض ،طبع ۲۰۰۰(۲/۲۱۱

Māwardī, Abī Al Ḥassan, Al Ḥāwī Al Kabīr, Kitāb ul Qatal,(Maktba Rasheed, Riāz) 2/211

۔الانفال:۳۴ Al Anfāl:34

۔ محمد علی صابونی،روائع البیان ،۱/۷۶ Ṣābonī,Muḥammad Aʿlī, Rawāi ul Bayān,1/76

۔ ابو بکر جصاص،احکام القرآن،۱/۲۴۴ Abū Bakar JaṢaṢ , Aḥkām ul Qurān,1/244

۔ محمدبن شیبہ ،مصنف ابن شیبہ، )مکتبہ عثمانیہ (۲/۲۰۹Muḥammad bin Shaiba,MuṢanaf ibn-e-Shaība, (Maktba Uʿsmānia) 2/209

۔ قاضی ثناء اللہ پا نی پتی، تفسیر مظہری ،۱/۲۸۶ Qāzī Sanā ullah Pānī Patī, Tafsīr Mazhrī,1/286

۔ ابن رشد الما لکی ،بدایۃ ا المجتہد ،۳/۲۱۲ Ibn-e-Rushd Al Mālikī, Bidāyat ul mujthid,3/212

ما وردی ،ابی الحسن ،النکت والعیون ،۱/۱۷۹ Māwardī, Abī Al Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn ,1/179

ماوردی، ابی الحسن،الحاوی الکبیر ،۲/۲۱۹ Māwardī, Abī Al Ḥassan, Al Ḥāwī Al kabīr,2/219

۔ الطبری،محمدبن جریر،جامع البیان،۳/۱۱۳ Muḥamman Bin Jarīr Al Ṭabrī , Jāme-Al-Bayān:3/113

۔ البقرہ: ۳/۱۷۸ AL-Baqra:3/178

۔ الماوردی، ابی الحسن ، النکت والعیون ،۱/۱۸ Al-Māwardī, Abī- Al- Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn ,1/18

۔الاسراء:۳۳ Al-isrāā:33

۔ ابو جعفرطبری ،جامع البیان،۳/۱۳۰ Jāme-Al- Bayān:3/130 Abū Jaʿfar Tabrī,

۔ قرطبی، شمس الدین، الجا مع لا حکا م القرآن،۲/۲۳۷ Qurtbī, Shams ul deen,Al jāme li Aḥkām ul Qurān:2/237

۔ النساء:۴/۹۲ Al-Nisā:4/92

۔ ما وردی ،ابی الحسن ،الحاوی الکبیر،۱۲/۲۱۳ Māwardī, Abī Al Ḥassan, Al Ḥāwī Al kabīr,12/213

۔ غلام رسول سعیدی،تبیان القرآن ،۲/۳۲۱ Ghulām Rasool Saʿeedī, Tibyān ul Qurān:2/321

۔ ابو جعفرطبری، جامع البیان ،۷/۳۱۳ Abū Jaʿfar Ṭabrī, Jāme-Al- Bayān:7/313

۔ ما وردی ،ابی الحسن النکت والعیون ،۱/۵۱۸ Māwardī, Abī-Al- Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn ,1/518

۔ المغنی أین قدامۃ ، )مکتبہ ریاض ۔القاہرہ(۹/۴۶۰ Al-Mughnī aina Qudāmat, (Maktba Riāz,Al-Qāhira) ,9/460

۔ ما وردی ،ابی الحسن ،لحاوی الکبیر، (دارالکتب علمیہ،۱۹۹۷)۱۲/۲۱۳

Māwardī, Abī -Al- Ḥassan, Al Ḥāwī Al kabīr,12/213 (Dār ul kutab iʿlmīa,1997)

۔ ابو بکرجصاص ،ا حکام القرآن ، ۲/۲۸۶ Abū Bakar JaṢaṢ, Aḥkām ul Qurān,2/286

۔ ابو جعفرطبری ،جامع البیان،۷/۳۲۴ Jāme-Al- Bayān,7/324 Abū Jaʿfar Ṭabrī,

ما وردی،ابی الحسن ا لنکت والعیون ، ۱/۵۱۹ Māwardī, Abī -Al- Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn ,1/519

۔ ابو جعفرطبری،جامع البیان،۷/۳۲۴ Abū Jaʿfar Ṭabrī, Jāme-Al- Bayān:7/324

۔ ماوردی، ابی الحسن ،النکت والعیون،۱/۵۱۹ Māwardī, Abī -Al- Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn ,1/519

ابو جعفرطبری،جامع البیان ،۷/۳۲۱ Abū Jaʿfar Ṭabrī, Jāme-Al- Bayān,7/321

۔ ما ودری ،ابی الحسن ،النکت و العیون، ۱/۵۱۹ Māwardī, Abī -Al- Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn,1/519

ابو جعفرطبری، جامع البیان ، ۷/۳۳۵ Abū Jaʿfar Ṭabrī, Jāme-Al- Bayān,7/335

۔ بنی اسرائیل:۱۷/۳۳ Banī- Isrāeel,17/33

ما وردی ،ابی الحسن ،النکت والعیون،۳/۲۴۰ Māwardī, Abī -Al- Ḥassan, Al nukat wal uʿyūn,3/240

۔ ابو جعفرطبری،جامع البیان ،۱۴/۵۸۴ Abū Jaʿfar Ṭabrī, Jāme-Al- Bayān,14/584

۔ ابو جعفرطبری ،جامع البیان،۱۴/۵۸۴ Abū Jaʿfar Ṭabrī, Jāme-Al- Bayān,14/584

01 Urdu Final July Dec 2023 Vol 03 Issue 02 Citation Page

Downloads

Published

09-07-2023

How to Cite

Basit, A., & Ali, D. M. W. (2023). قصاص ودیت کے احکام کا تطبیقی وترجیحی مطالعہ تفسیر النکت کی روشنی میں: ANALYSIS OF QASĀS AND DIYYAT IN THE LIGHT OF TAFSEER AL-NUKAT. PAKISTAN ISLAMICUS (An International Journal of Islamic & Social Sciences), 3(2), 01–14. Retrieved from http://pakistanislamicus.com/index.php/home/article/view/47