نظریہ خیروشر:منتخب مذاہب کی روشنی میں تجزیاتی مطالعہ

THE THEORY OF GOOD AND EVIL: AN ANALYTICAL STUDY IN THE LIGHT OF SELECTED RELIGIONS

Authors

  • Naheed Shah Naqvi PhD Research Scholar, Sindhi Department Sindh, University of Jamshoro, Hyderabad, Sindh, Pakistan.

Keywords:

Good & Evil, Revealed & Non-Revealed, Literature, Philosophy, Islam.

Abstract

In any religion or philosophy, good and evil keep central position.  Human wants good and dislikes the evil by nature.  In all religions of world everything which cause heart rending for human, it is evil and every work for world on which basis we get happiness, bliss and spiritual comfort that is “Good”. Islam advocates the comforts, ease and peace for humanity as a whole rather than only individual. It has always kept wisdom dependent upon revelation because all the times wisdom may not access to the reality.Islam has not changed its viewpoint with passage of time like other religions and followers of Buddhism, Christianity, Hinduism and Zoroastrianism respectively. Islam is the complete religion; Allah almighty has taken the responsibility of its protection therefore, it has been neither changed, amended nor it will be. The Muslim always only follows obligations those Allah has ordered them to obey.

References

عماد الحسن آزاد فاروقی. دنیا کے بڑے مذاہب. لاہور: مکتبہ جدید پریس، 2013،ص 81۔

ʿImād al-Ḥasan Āzād Fārūqī, Dunyā ke Baṛe Mazāhib (Maktabah Jadīd Press, Lāhaur, 2013), p. 81.

عماد الحسن آزاد فاروقی. دنیا کے بڑے مذاہب. لاہور: مکتبہ جدید پریس، 2013،ص 85۔

ʿImād al-Ḥasan Āzād Fārūqī, Dunyā ke Baṛe Mazāhib (Maktabah Jadīd Press, Lāhaur, 2013), p. 85.

یفتح المیم وضمم النون المخنفۃ (ہندوؤں کے مذہبی قانون). دھرم شاستر کا مصنف. لاہور: بیت العلوم پرانی انار کلی،ص 85۔

Yafthaḥ al-Mīm wa Ḍumma al-Nūn al-Mukhannafa (Hindūʾo ke Mazhabī Qānūn) Dharm Shāstr kā Muṣannif, Bait al-ʿUlūm Purānī Anār Kalī Lāhaur, p. 85

القرآن. النحل: 36۔ Sūrah al-Naḥl, āyah no. 36.

القرآن. الحجرات: 13۔ Sūrah al-Ḥujurāt, āyah 13.

القرآن. الحجرات: 13۔ Sūrah al-Ḥujurāt, āyah 13.

القرآن. النساء: 116۔ Sūrah al-Nisāʾ, āyah 116.

القرآن. النور: 30۔ Sūrah al-Nūr, āyah 30.

القرآن. ص: 87۔ Sūrah Ṣād, āyah 87.

القرآن. الاعراف: 158۔ Sūrah al-Aʿrāf, āyah 158.

عبدالقادر شیبتہ الخمد. اقوام عالم کے ادیان و مذاہب. مترجم: ابوعبداللہ محمد شعیب. گوجرا: مسلم پبلی کیشنرز، 2007،ص 92۔

ʿAbd al-Qādir Shaybat al-Khamd, Aqwām-e-ʿĀlam ke Adyān wa Mazāhib, trans. Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Shuʿayb (Muslim Publishers, Gojrah, 2007), p. 92.

عبدالقادر شیبتہ الخمد. اقوام عالم کے ادیان و مذاہب. مترجم: ابوعبداللہ محمد شعیب. گوجرا: مسلم پبلی کیشنرز، 2007،ص97۔

ʿAbd al-Qādir Shaybat al-Khamd, Aqwām-e-ʿĀlam ke Adyān wa Mazāhib, trans. Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Shuʿayb (Muslim Publishers, Gojrah, 2007), p. 97.

عبدالقادر شیبتہ الخمد. اقوام عالم کے ادیان و مذاہب. مترجم: ابوعبداللہ محمد شعیب. گوجرا: مسلم پبلی کیشنرز، 2007،ص97۔

ʿAbd al-Qādir Shaybat al-Khamd, Aqwām-e-ʿĀlam ke Adyān wa Mazāhib, trans. Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Shuʿayb (Muslim Publishers, Gojrah, 2007), p. 97.

مظہر الدین صدیقی. اسلام اور مذاہب عالم. لاہور: مکتبہ جدید پریس، 2013،ص 39-38۔

Maẓhar al-Dīn Ṣiddīqī, Islām aur Mazāhib-e-ʿĀlam (Maktabah Jadīd Press, Lāhaur, 2013), pp. 38-39.

آر۔ سی۔ زینہر. دی ڈان اینڈ ٹوائی لائٹ آف زوراسٹرینزم. لندن: 1961،ص 27-26۔

R.C. Zaehner, The Dawn and Twilight of Zoroastrianism (London, 1961), pp. 26-27

عماد الحسن آزاد فاروقی. دنیا کے بڑے مذاہب. لاہور: مکتبہ جدید پریس، 2013،ص 168۔

ʿImād al-Ḥasan Fārūqī, Dunyā ke Baṛe Mazāhib, (Maktabah Jadīd Press, Lāhaur, 2013), p. 168.

عبدالقادر شیبتہ الخمدؒ. اقوام عالم کے ادیان و مذاہب. مترجم: ابوعبداللہ محمد شعیبؒ. گوجرا: مسلم پبلی کیشنرز، 2007،ص 51۔ غلام احمد پرویز. لغات القرآن. لاہور:ص 629۔ راغب اصفہانی. مفردات القرآن. مترجم: محمد عبدہ. لاہور: اہل حدیث اکادمی، 1971ء۔

ʿAbd al-Qādir Shaybat al-Khamd, Aqwām-e-ʿĀlam ke Adyān wa Mazāhib, trans. Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Shuʿayb (Muslim Publishers, Gojrah, 2007), p. 51. Ghulām Aḥmad Parwez, Lughāt al-Qurʾān, p. 629. Rāghib Iṣfahānī, Mufradāt al-Qurʾān (Urdu translation) Muḥammad ʿAbduh, Ahl Ḥadīth Academy, Lāhaur, 1971.

ڈاکٹر ذاکر نائیک. مذاہب عالم میں تصور خدا اور اسلام کے بارے میں غیر مسلموں کے 20 سوالات. مترجم: سید امتیاز احمد. لاہور: دار النوادر اردو بازار، 2006،ص 87۔

Dr. Zakir Naik, Mazāhib-e-ʿĀlam men Taṣawwur-e-Khudā aur Islām ke Bāre men Ghair Muslimon ke 20 Sawālāt, trans. Sayyid Imtiyāz Aḥmad, (Dār al-Nawādir, Urdu Bāzār, Lāhaur, 2006), p. 87.

سید ابو الاعلی مودودی. اسلام کیا ہے. لاہور: اسلامک پبلی کیشنرز،ص 16-17۔ Sīd Abū al-Aʿlā Mawdūdī, Islām kyā hai, (Islamic Publishers), pp. 16-17

سید جلال الدین عمری. معروف ومنکر. لاہور: اسلامک پبلیکیشنز لمیٹڈ، 1971،ص 21۔

Sayyid Jalāl al-Dīn ʿUmrī, Maʿrūf wa Munkar, (Islamic Publications Limited, Lāhaur, first edition, 1971), p. 21.

القرآن. البقرہ: 216۔ Sūrah al-Baqarah, āyah 216.

غلام احمد پرویز. لغات القرآن. لاہور:ص 629۔ Ghulām Aḥmad Parwez, Lughāt al-Qurʾān, p. 629.

راغب اصفہانی. مفردات القرآن. مترجم: محمد عبدہ. لاہور: اہل حدیث اکادمی، 1971ء۔

Rāghib Iṣfahānī, Mufradāt al-Qurʾān (Urdu translation) Muḥammad ʿAbduh, Ahl Ḥadīth Academy, Lāhaur, 1971.

القرآن. الفاتحہ: 1۔ Sūrah al-Fātiḥah, āyah 1.

القرآن. الرعد: 16۔ Sūrah al-Raʿd, āyah 16.

القرآن. الناس: 1۔ Sūrah al-Nās, āyah 1.

القرآن. الشعراء: 28۔ Sūrah al-Shuʿarāʾ, āyah 28.

محمد رفیع الدین ڈاکٹر. قرآن اور علم جدید. لاہور: ایجوکیشن کانفرنس، 1959ء۔

Dr. Muḥammad Rafīʿ al-Dīn, Qurʾān aur ʿIlm Jadīd, (Education Conference, Lāhaur, 1959).

القرآن. النحل: 35۔ Sūrah al-Naḥl, āyah 35.

القرآن. حٰمٓ السجدہ: 2۔ Sūrah Ḥā Mīm Sajdah, āyah 2.

القرآن. البقرہ: 103۔ Sūrah al-Baqarah, āyah 103.

القرآن. بنی اسرائیل: 35۔ Sūrah Banī Isrāʾīl, āyah 35.

القرآن. البقرہ: 272۔ Sūrah al-Baqarah, āyah 272.

القرآن. الحج: 77۔ Sūrah al-Ḥajj, āyah 77.

القرآن. البقرہ: 269۔ Sūrah al-Baqarah, āyah 269.

القرآن. طٰهٰ: 73۔ Sūrah Ṭā Hā, āyah 73.

القرآن. المعارج: 22-26۔ Sūrah al-Maʿārij, āyah 22-26.

القرآن. التوبہ: 54۔ Sūrah al-Tawbah, āyah 54.

الزبیدی محمد مرتضیٰ الجبنی. تاج العروس من جواہر المقاموس. کویت: 1967۔

Muḥammad Murtadā al-Zabīdī, Tāj al-ʿArūs min Jawāhir al-Qāmūs (Kuwait, 1967).

انعام الحق ڈاکٹر. نظریہ خیر. لاہور: سرسید ریسرچ اکیڈمی،ص 331۔

Dr. Inʿām al-Ḥaq, Naẓariyyah Khayr, (Sir Sayyid Research Academy, Lāhaur), p. 331.

مولانا مفتی محمد شفیع عثمانی. معارف القرآن. جلد اول. کراچی: ادارہ المعارف، 2010،ص 190۔

Mawlānā Muftī Muḥammad Shafīʿ ʿUthmānī, Maʿārif al-Qurʾān, vol. 4, (Idārah al-Maʿārif, Karāchī, 2010), p. 190.

مولانا مفتی محمد شفیع عثمانی. معارف القرآن. جلد چہارم. کراچی: ادارہ المعارف، 2010،ص 258۔

Mawlānā Muftī Muḥammad Shafīʿ ʿUthmānī, Maʿārif al-Qurʾān, vol. 4, (Idārah al-Maʿārif, Karāchī, 2010), p. 258.

مولانا مفتی محمد شفیع عثمانی. معارف القرآن. جلد ہشتم. کراچی: ادارہ المعارف، 2010،ص 855۔

Mawlānā Muftī Muḥammad Shafīʿ ʿUthmānī, Maʿārif al-Qurʾān, vol. 8, (Idārah al-Maʿārif, Karāchī, 2010), p. 855.

پیر محمد کرم شاہ. ضیاء القرآن. جلد ہشتم. بھیرہ شریف سرگودھا: ادارہ ضیاء القرآن،ص 303۔

Pīr Muḥammad Karam Shāh, Ḍiyāʾ al-Qurʾān, vol. 8, (Idārah Ḍiyāʾ al-Qurʾān, Bherah Sharīf, Sargodha), p. 303.

اشرف علی تھانوی. بیان القرآن. جلد اول. لاہور: احمدیہ انجمن اشاعت اسلام، 1973ء،ص 162۔

Ashraf ʿAlī Thānvī, Bayān al-Qurʾān, vol. 1 (Aḥmadīyah Anjuman Ishāʿat-e-Islām, Lāhaur, 1973), p. 162.

عزیز احمد. اقبال نئی تشکیل. لاہور: اقبال اکادمی، 1997،ص 190۔ ʿAzīz Aḥmad, Iqbal Nayi Tashkīl (Iqbal Academy, Lāhaur, 1997), p. 190.

02 Urdu Final Jan June 2023 Vol 03 Issue 01 Citation Page

Downloads

Published

27-06-2023

How to Cite

Naheed Shah Naqvi. (2023). نظریہ خیروشر:منتخب مذاہب کی روشنی میں تجزیاتی مطالعہ: THE THEORY OF GOOD AND EVIL: AN ANALYTICAL STUDY IN THE LIGHT OF SELECTED RELIGIONS. PAKISTAN ISLAMICUS (An International Journal of Islamic & Social Sciences), 3(1), 17–38. Retrieved from https://pakistanislamicus.com/index.php/home/article/view/161